tisdag, september 01, 2009

1 september

Idag är det alltså 70 år sedan tysken tog en promenad till Polen. Inget intressant egentligen, bara för att tidningarna ska skriva artiklar för att fylla ut lösnumren. Hur som haver. Jag satt och filosoferade på Lunds central idag i väntan på mitt försenade tåg till Malmö. Då kommer godståg på en av banorna framför mig. Detta var inte ett godståg som andra. På tågets vagnar stod tyska militärlastbilar och containers som var kamouflagemålade. Detta fick mig att tänka på att de en gång tidigare åkt den sträckan, nästan exakt 68 år sedan. Ja, nu vet jag inte vad deras destination var men det ska jag undersöka mycket noggrant i Berlin. Det kan ju vara mycket möjligt att Dala beställt något till Kramfors, men nej, just det. Det går inga tåg dit, förlåt mig. Ja, men hur som helst. Det märkliga med det tyska militärtåget var att ingen annan lade märke till att tåget fraktade militärmateriell. Svensken visste inte det då, så jag borde inte bli förvånad.

P.S. Jag gillar inte situationen för tillfället D.S.

3 kommentarer:

  1. Ventis secundis, tene cursum min vän.. jag tror att det är så att tyskland har en hemlig allians med finland och kommer starta ett tvåfronstkrig mot ryssen för att ta tillbaka viborg och göra upp räkenskaperna efter misslyckandet på tyskarnas östfront, enkel deduktion

    SvaraRadera
  2. Ja det är sant min vän. Si vis pacem, para bellum.

    SvaraRadera