fredag, oktober 09, 2009

Välkommen till verkligheten

Efter lite härligt införsnack av Östgöten om morgondagens krigsförklaring mot Danmark blir det här inlägget något helt annat.

Hade 24an på i veckan där de diskuterade klimatproblemen och på vilka sätt mänskligheten konsekvent vägrar att lyssna på de konsekvenser som våra nuvarande förehavande mot vår kära moder jord gör mot vår framtid.
Någon som togs upp av Costa Ricas expresident var bland annat om hur fiskerinäringen världen över gång på gång skiter i alla de självklara varningssignaler där det konstant fylldes på med fiskarter och andra biotoper på listan om hot om utrotning. Snart kan våra kära hav verkligen klassas som döda.
Ett bra exempel var att alla de förbannade fisknät och trålar som läggs ut i våra hav idag motsvar en längd på 550 VARV runt jorden. 4000mil x 550 = 2 200 000 mil!
Det i sig motsvarar att Mario skulle behöva pendla mellan Malmö och Växjö i 50000 dagar = 137år för att uppnå samma sträcka!

Det finns inga lama jävla ursäkter för det här längre. Det är galet skrämmande, men HUR fan får man de absolut viktigaste beslutsfattarna att dra i nödbromsen NU?

------

Från utrotning till hemlöshet och då pratar jag inte om mina eventuella förehavanden haha. Jakob, nu är du tyvärr inte ensammen om att få härligt obefogade hot mot dig i Malmö. Igår - torsdag, hoppade jag av vid GA-torg i Malmö för att ta mig till jobbet. En hemlös frågade mig om några kronor, men jag sa nej. Tyvärr uppfattade inte!? denna mitt nej och började gapa på mig att alla människor har lika värde, att jag var oförskämd och att han skulle putsa till mitt ansikte. För egen del får jag tyvärr inte mer empati för en person som visserligen är så utsatt att denna måste be om några kronor för att över leva dagen, men som toktiltar. Ger hellre några kronor till en hjälporganisation där det också ställs krav på att de försöker ta sig ur den skit de hamnat i, istället för att bidra till nästa starkbärs, joint eller lina amfetamin.

-----

Sa jag att det var landskamp imorgon? Danmark - Sverige: 1-3

1 kommentar:

  1. fint inlägg!

    tiggare o andra utsatta människor är samhällets kanariefåglar i gruvorna. de visar att något är fel. det är givetvis svårt att neka en människas ömma bedjan men jag förstår dig robban, problemet är systemet.

    o rörande dina miljö/klimat-kval kan jag ge dig förtröstan i en aspekt: välkommen in i mitt huvud. sådär låter det inuti min hjärna hela dagarna, kvällarna och ja. alltid egentligen. inte bara med miljö men just den där överväldigande känslan av att allt borde ske/lösas nu. problemen hopar sig! läs gärna

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173893323

    och för att undgå jordens mörker så ja; kom igen nu för i helvete källa! zlatans kanske viktigaste match också. gaaaah

    SvaraRadera